Wat is de Vlaamse aanpassingspremie?
10 maart 2024
Voor wie is de Vlaamse aanpassingspremie?
Zowel bewoners als verhuurders kunnen de Vlaamse aanpassingspremie aanvragen. Concreet gaat het om volgende groepen.
- 65-plussers die aanpassingswerken uitvoeren aan hun eigen woning of aan een woning die ze huren
- Bewoners die hun woning aanpassen voor een inwonende 65-plusser. Deze moet wel een bloed- of aanverwant zijn tot de tweede graad (vader, moeder, grootvader, grootmoeder, broer, zus).
- Particulieren die voor minstens negen jaar een woning verhuren aan een woonmaatschappij en aanpassingen uitvoeren voor een inwonende 65-plusser.
Daarnaast zijn er ook inkomensgrenzen. Deze bedragen zijn jaarlijks indexeerbaar. De bedragen voor 2024 zijn:
- 37.140 euro voor één aanvrager zonder persoon ten laste
- 51.990 euro voor één aanvrager met één persoon ten laste, te verhogen met 4.160 euro per bijkomende persoon ten laste
- 51.990 euro voor twee aanvragers, te verhogen met 4.160 euro per persoon ten laste
Welke werken?
Er zijn twee categorieën van werken waarvoor je een premie kan aanvragen. Voor elke categorie kan je maar één keer een aanvraag indienen per tien jaar.
- technische installaties of hulpmiddelen: bijvoorbeeld het installeren van een traplift, het automatiseren van de bestaande toegangsdeur, het plaatsen van een aangepast toilet, …
- verbouwingen om de toegankelijkheid van de woning te verbeteren: bijvoorbeeld het verbreden van de toegangsdeur, het wegwerken van niveauverschillen, …
Hoeveel bedraagt de Vlaamse aanpassingspremie?
De aanpassingspremie wordt berekend op basis van de ingediende facturen. De premie bedraagt per categorie 50% van de som van de goedgekeurde factoren, inclusief btw, met een maximaal bedrag van 1.250 euro per categorie.
Hoe aanvragen?
De Vlaamse aanpassingspremie vraag je aan via een aanvraagformulier op de website van de Vlaamse overheid. Het volledig ingevulde formulier stuur je vervolgens samen met de nodige bewijsstukken (offertes, facturen, attesten) naar het adres vermeld op het formulier. Aanvragen via e-mail zijn niet geldig.
Je dient de aanvraag in nadat de aanpassingswerken zijn uitgevoerd. De facturen moeten op naam van de aanvrager staan. Ze mogen niet ouder zijn dan twee jaar op de datum van aanvraag en moeten in totaal minstens 1.200 euro (inclusief btw) bedragen. Als je de werken zelf uitvoert, dan moet je een bewijs van materiaalaankopen kunnen leveren. Voeg een kopie van je facturen toe aan je dossier en bewaar je originele facturen tot je dossier is afgerond.
Na je aanvraag krijg je een ontvangstmelding met je dossiernummer. Een beslissing volgt binnen de drie maanden. De premie wordt uitbetaald drie maanden na een positieve beslissing.
Ga je niet akkoord met de beslissing, dan kan je beroep aantekenen. Je hebt hiervoor één maand de tijd. Beroep aantekenen doe je altijd aangetekend. Je beroep wordt dan binnen de drie maanden behandeld.