Welke attesten heb je nodig bij de verkoop van je woning?
18 april 2023
Keuringsattest elektrische installatie
Verkoop je een oudere woning of appartement, dan ben je verplicht om een elektrische keuring te laten uitvoeren. Niet alleen wordt de koper op die manier ingelicht over de staat van de bestaande elektrische installatie, voor de overheid is het ook een middel om de kwaliteit van de oude installaties te verbeteren. Zonder attest van de elektriciteit kan de verkoop niet doorgaan.
Waar aanvragen? Bij erkend keurder.
Lees meer over keuringsattest elektriciteit
Energieprestatiecertificaat of EPC
Vanaf het moment dat je een bord te koop plaatst, of je woning via een website te koop stelt, moet er een energieprestatiecertificaat (EPC) beschikbaar zijn. Via dat EPC krijgen potentiële kopers een idee van de energiezuinigheid van de woning.
Waar aanvragen? Bij erkend energiedeskundige.
Lees meer over het EPC
Bodemattest
Bij de verkoop van een grond of woning moet je een bodemattest kunnen voorleggen. Zo wordt de koper ingelicht over eventuele verontreiniging van de grond.
Waar aanvragen? Bij OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij. Dit kan zowel schriftelijk als digitaal.
Lees meer over het bodemattest
Asbestattest
Sinds 23 november 2022 is een asbestattest of asbestinventaris verplicht bij verkoop van een woning die dateert van voor 2001. Op die manier weet de koper of er asbest aanwezig is en kan hij hiermee correct omgaan.
Waar aanvragen? Bij erkend keurder.
Lees meer over het asbestattest
Stookolieattest
Een stookolieattest is wettelijk niet verplicht bij de verkoop van een woning, maar toch kan je maar beter een keuringsattest bezorgen aan de koper.
Waar aanvragen? Bij erkend keurder.
Lees meer over het stookolieattest
Informatie over overstromingsgevoeligheid
Bij elke verkoop moet er ook een overstromingsrapport worden toegevoegd. Dat rapport geeft informatie over de overstromingsbron en de overstromingskans van het perceel (= P-score) en van het gebouw (= G-score).
Waar aanvragen? Bij Waterinfo.
Lees meer over het overstromingsattest
Rioolattest
Werd de woning gebouwd of verbouwd na 1 juli 2011, dan moet je een rioolattest overhandigen aan de koper. Sinds 1 juli 2011 zijn bouwers en verbouwers in Vlaanderen verplicht om bij nieuwbouw of een grondige renovatie een keuring te laten uitvoeren van het gescheiden rioolstelsel voor regen- of afvalwater.
Waar aanvragen? Bij je rioolbeheerder. De gemeente kan je zeggen wie de rioolbeheerder is.
Lees meer over het rioolattest
Informatie over erfgoedwaarde
Sinds 1 januari 2015 ben je verplicht om te melden of het pand beschermd is of voorkomt op een inventaris onroerend erfgoed en wat de precieze rechtsgevolgen daarvan zijn.
Postinterventiedossier (PID)
Het postinterventiedossier (PID) bevat tal van documenten die nuttig kunnen zijn bij latere werkzaamheden aan een woning of een appartement. Zo’n postinterventiedossier moet je overhandigen bij de verkoop van een woning waarvan de bouw is begonnen na 1 mei 2001 of waaraan werken zijn uitgevoerd sinds 1 mei 2001 door één of meerdere aannemers.
Waar aanvragen? Bij aannemer of architect die de werken heeft uitgevoerd.
Lees meer over het postinterventiedossier
Stedenbouwkundig uittreksel of stedenbouwkundige inlichtingen
Dit uittreksel geeft de stedenbouwkundige informatie weer: zijn alle nodige vergunningen aangevraagd, rusten er bouwovertredingen op het pand, is er een voorkooprecht, … Opgelet: dit document mag niet ouder zijn dan één jaar.
Waar aanvragen? Bij dienst stedenbouw van de gemeente of stad waar de woning is gelegen
Lees meer over het stedenbouwkundig uittreksel
Informatie uit het Kadaster
Als verkoper moet je zorgen voor de nodige kadastrale gegevens: een kadastraal uittreksel en een kadastraal plan. Het uittreksel bevat onder meer volgende gegevens: eigenaar, perceelnummer, oppervlakte, aard van het pand, bouwjaar en kadastraal inkomen. Het kadastraal plan geeft zich op de grenzen van het perceel en de verschillende constructies.
Waar aanvragen? Bij het Administratie opmetingen en waarderingen, ook wel het Kadaster genoemd. Dit kan online.
Tip!
Bij de verkoop van een woning komt heel wat kijken en net daarin schuilt de meerwaarde van de vastgoedmakelaar. De makelaar verzamelt voor jou de nodige (verplichte) informatie en attesten en overhandigt alles aan de koper. Een CIB-vastgoedmakelaar heeft bovendien toegang tot alle digitale tools om de nodige documenten snel aan te vragen. De makelaar verzamelt niet alleen de nodige informatie. Hij kent de wetgeving en de spelregels door en door en staat in voor de perfecte interpretatie van alle documenten. Zo hoef jij je hoofd niet te breken over die - vaak ingewikkelde - juridische materie. Vind je vastgoedmakelaar op Spotto