Wanneer moet je leegstandsbelasting betalen?
29 oktober 2024
In welk gevallen moet je leegstandsbelasting betalen?
De Vlaamse overheid houdt een inventaris bij van woningen en gebouwen die in slechte staat verkeren door langdurige leegstand of verwaarlozing. Je wordt als eigenaar op de hoogte gebracht van de opname van je pand in deze inventaris via een administratieve akte. Deze akte vermeldt de redenen waarom het pand is opgenomen.
Elke stad of gemeente in Vlaanderen beslist zelf of ze een belasting op leegstand heft. Met deze belasting wil de overheid de eigenaars ertoe aanzetten om deze woningen weer beschikbaar voor woning te maken.
Hoeveel bedraagt de leegstandsbelasting?
De omvang van de belasting is afhankelijk van het kadastraal inkomen van de woning, maar ook van de duur van leegstand. De belasting loopt dus jaar na jaar op. Doordat het een bevoegdheid is van steden en gemeenten, kan de prijs ook variëren tussen steden en gemeenten onderling. Wil je weten hoeveel je exact zou moeten betalen, dan vraag je dit best na bij je stad of gemeente.
Voorkooprecht op leegstaande panden
Op elke woning die is opgenomen in het leegstandsregister rust bovendien een recht van voorkoop. De Vlaamse Huisvestingmaatschappij, de sociale huisvestingmaatschappijen en de gemeenten hebben een voorkooprecht op deze woningen. Zij krijgen dus als eersten de kans om de woning te kopen.
Wanneer je een dergelijke woning verkoopt, moet je als eigenaar de potentiële koper daarvan op de hoogte stellen. De verkoopovereenkomst kan dan slechts worden gesloten onder de opschortende voorwaarde van het niet uitoefenen van dit voorkooprecht.
Tip!
De vastgoedmakelaar gaat na of de woning die je wenst te kopen in de lijst van leegstaande of verwaarloosde woningen is opgenomen. Indien dit het geval is, dan zal de vastgoedmakelaar je wijzen op het voorkooprecht. Vind je vastgoedmakelaar op Spotto.